Први тест – вештина читања

Први тест

Вештина читања и разумевање прочитаног (основни ниво)

1. Прочитај текст и одреди његову сврху.

Мирослављево јеванђеље биће изложено у соби на првом спрату Народног музеја у Београду у току јесени. Према правилима о излагању, дело ће бити доступно грађанима десет дана. Снимање неће бити дозвољено.

Наведени текст:

а) описује;

б) коментарише;

в) дефинише;

г) обавештавa.

Заокружи слово испред тачног одговора.

2. Прочитај текст.

Стање мировања

Премда многи мисле о Јапанцима као народу који много ради, њихов језик има необично велики број глагола који упућују на различите облике доколице: бокето значи зурити у празно, без мисли и покрета; босабоса значи да седите ’нако, не урадивши оно што се од вас очекује; горогоро је кад трошите време ништа не радећи (укључује и љуљање у лежећем положају); гузугузу значи оклевати, одлагати, или гњавити с послом; а бура-бура значи бесциљно лутати около, гледати околину без одређеног циља пред собом.

(Адам Жако де Боано, Тинго и друге необичне речи с разних страна света)

Аутор овог текста:

а) примерима из језика указује на то да Јапанци нису народ који само много ради;

б) подсмева се необичним јапанским речима које чудно звуче и још чудније се пишу;

в) oбавештава читаоце о навикама Јапанaца кад се одмарају, кад не раде;

г) описује Јапанце као народ који много ради и ретко се одмара.

Заокружи слово испред тачног одговора.

3. Прочитај текст који се налази у књижевном подлиску и одреди његову сврху.

Бел Муни

Али, обећали сте!

„Зашто одрасли не мисле оно што говоре?“ Несташна, неуредна и неодољива Цица враћа нам се у серији нових авантура. Овог пута она каже: „Али, обећали сте!“ Цица открива да одрасли понекад дају обећања која не могу да испуне. Међутим, то исто раде и деца.

Издавач: Ружно паче

ISBN: 86-7608-007-0

Број страна: 64

Заокружи слово испред тачног одговора.

Сврха наведеног текста је да:

а) рекламира јефтину књигу за децу;

б) обавести да је изашла нова књига;

в) заинтересује за авантуре одраслих;

г) опише како се понашају нека деца.

4. Прочитај два текста о Илији Бирчанину. Испод сваког текста напиши да ли је у њему Илија Бирчанин представљен као књижевни лик или као историјска личност.

  1. Илија Бирчанин, оберкнез у Ваљевској

Подгорини. Био је међу првима на које

су Турци ударили у „сечи кнезова“.

Погубио га је дахија Фочић Мехмед-ага.

2.         Док погубим Бирчанин Илију,

Оберкнеза испод Међедника; […]

Он буздован о ункашу носи,

А бркове под калпаком држи,

Он Турчину не да у кнежину…

  1. ____________________________ 2. ___________________________

Средњи ниво

Вештина читања и разумевање прочитаног

5. Заокружи слово испред неуметничког текста који је пример за техничко приповедање.

а) Нови број Доситеја доноси вам разоноду са, чак, 20 квиз-питања! Часопис Доситеј можете наручити одмах преко школске библиотеке и платити годишњу претплату у само две рате. Сваке године чекају вас четири примерка овог листа. Пријавите се што пре јер – Доситеј награђује!

б) Упутство за играче квиза: Број учесника квиза није ограничен. Пред вама је 20 питања. Имате 30 минута за решавање задатака. Уз свако питање налазе се три понуђена одговора. Ваш ће задатак бити да свако питање пажљиво прочитате и заокружите слово испред тачног одговора. Након истека предвиђеног времена, проверите своје одговоре према решењу на страни 24. Победник је онај учесник који буде имао највише тачних одговора.

в) Часопис Доситеј из Горњег Милановца намењен је неговању непролазних националних вредности. Уписан је у регистар средстава јавног информисања под редним бројем 2.570. Часопис је ослобођен плаћања пореза на промет по члану 32 став 1 тачка 12 Закона о акцизама и порезу на промет.

г) Није било лако да се утврди када се тачно родио Доситеј Обрадовић пошто се није могло доћи до тачних података. Као године рођења узимају се 1739. и 1740. Зна се даје на крштењу добио име Димитрије и да су му се родитељи звали Ђурађ и Круна.

6. Прочитај текст који се односи на књигу Дечји кувар Катрин Либо. Одреди којој врсти неуметничког текста он припада.

Зашто креативност не бисте показали и у кухињи? Желите ли да ваша деца постану спретни кувари? Уз помоћ рецепата у сликама, које приказују сваки део поступка припремања хране, ваши мали кувари ће с лакоћом зготовити чорбу од парадајза, шпагете, сладолед у облику кловна и друге чаробне специјалитете.

Текст је:

а) расправа;

б) описивање;

в) реклама;

г) технички опис.

Заокружи слово испред тачног одговора.

7. Прочитај текстове и одреди којим врстама неуметничких текстова припадају.

Поред сваког текста упиши одговарајући назив (технички опис, техничко приповедање, расправа). Један од наведених назива је сувишан.

1. Емулзија од меда

Састојци: 100 мл млека, 100 г шумског меда, сок од једног лимуна. Благо загрејано млеко сипајте у чисту теглу, додајте мед и свеже нацеђен лимунов сок. Добро затворите и промућкајте. Емулзију увече нанесите на кожу, а ујутру исперите млаком водом.

_____________________

2. Дадан-Блатова кошница је погодна за велике стациониране пчелињаке. Састоји се од подњаче, једног дубоког наставка (тела) који служи за плодиште, два полунаставка (плитка тела) који служе за медиште, затим поклопне даске, збега, мреже, крова–поклопца, 12 нормалних рамова унутрашњих димензија 420х270 мм и 24 полурама унутрашњих димензија 420х115 мм.

_____________________

8. Прочитај следећи текст. Подвуци у њему реченицу која има одлике техничког описа.

Труба

Широм света могу се наћи различити облици трубе. Труба је лимени дувачки инструмент са уском, највећим делом цилиндричном шупљином и вибрирајућим усним делом. Уз ретке изузетке, извођачи су традиционално мушкарци. Овај инструмент се често везује за магију и ритуале, а употребљава се и приликом званичних или војних церемонија.

(група аутора, Музика, илустрована енциклопедија музичких инструмената и великих композитора)

Напредни ниво

Вештина читања и разумевање прочитаног

9. Прочитај два текста различитих аутора о насилничком понашању младих у школама. Закључи како се та два аутора односе према таквом понашању.

Аутор А:

Недавно је у 115 школа спроведено истраживање о насиљу међу ученицима. Установљено је да 71% ученика није ни на који начин увучен у насилну комуникацију са вршњацима, односно, нису ни жртве, ни насилници. То истовремено значи да се нешто више од четвртине ученика, тачније 29%, појављује у „кругу насиља“, неки као жртве а неки као насилници. У улози жртве насиља сувише је велики број ученика, чак 21% свих испитаних ученика. Неке жртве су истовремено и насилници. У испитиваној групи има 4 таквих ученика. У тој групи, најчешћи облици насилничког понашања су вређање и исмевање. Дакле, ови ученици нападају речима.

Аутор Б:

Највећи број ученика изјавио је да су у току свог школовања, за време наставе или после ње, били изложени исмевању, вређању или су називани погрдним именима . Наводе, такође, и друге непријатности: неумесно задиркивање, ширење лажи о њима, одвраћање других ученика да се друже с њима. И наставници и остали запослени у школи потврђују да су вређање и ударање свакодневни облик насилничког понашања у школи. Само регистровање проблема не значи да имамо разлога да одахнемо. Напротив, ови облици насиља лако се прикривају, олако схватају, „лакше“ подносе и „лече“, иако могу бити веома тешки и са врло сложеним последицама.

Заокружи слово испред тачне тврдње.

а) Аутори нису забринути због насиља у школама.

б) Аутори су подједнако забринути због насиља у школама.

в) Аутор Б исказује више забринутости од аутора А.

10. Прочитај текстове. Обрати пажњу на то како је представљен лик Харија Потера у једном и у другом тексту.

Текст 1

Час о Харију Потеру за малишане из некадашњег насеља испод Газеле У организацији Секретаријата за социјалну заштиту студенти Филолошког факултета држе од почетка новембра часове расељеној деци. Она се тако упознају са јунацима из књижевних дела као што су Хајдук у Београду, Хари Потер, Том Сојер и друга. Данас су студенткиње Филолошког факултета одржале час о Харију Потеру деци из расељеног насеља испод Газеле. Часу о дечаку магичних моћи из романа Џоане Роулинг присуствовали су сви малишани из овог насеља. Поред разговора о лику Харија Потера и његових пријатеља, деца су имала прилику да, носећи „магични шешир“, поделе своје скривене жеље са другарима и студенткињама Филолошког факултета. Александра Вранеш, декан Филолошког факултета, рекла је да је овај факултет радо прихватио иницијативу града Београда да на овај начин помогне ромској деци у савладавању читања и познавању литературе. Она је објаснила да се настава одвија сваке суботе у четири насеља. У наставу су укључени студенти група за библиотекарство и информатику, шпански језик и књижевност, а у наредном семестру биће укључени и студенти из других група. Рад је волонтерски, а студенти предано раде са малишанима.

Текст 2

Хари Потер је заједнички назив серије књига шкотске књижевнице Џоан Кетлин Роулинг и филмова заснованих на њима. Ауторка овог серијала тврди да су се приче о Харију појавиле сасвим формиране у њеној машти, док је путовала возом од Манчестера до Лондона. Главни лик је млади чаробњак Хари Потер. Књиге о Харију Потеру првенствено су намењене старијој деци, али овај јунак има обожаватеље свих годишта. Прва књига, Хари Потер и камен мудрости, објављена је 1997, а њена радња се догађа 1991. године. Свака књига описује једну годину Харијевог живота у Хогвортској школи магије, у којој се млади чаробњаци уче како да користе магију и играју квидич, чаробњачки спорт.

1. У сваком од текстова на различите је начине исказана иста особина Харија Потера.

Подвуци у сваком тексту део реченице у којем је наведена та особина.

2. Да ли се у оба текста говори о Харију Потеру као јунаку филмског серијала?

ДА НЕ

Образложи одговор.

11. Прочитај одломкe из три различита текста и одреди шта је заједничко за сва три одломка.

1. Поштовао је професоре свога сина искрено, и тако је био частан изузетак од оних силних и тако честих и обичних наших оцева који обично увек држе страну својој деци, а нарочито своме сину, и који обично тврдо верују да им је дете врло бистро и осетљиво, али да професори терају пизму. Није таки био газда Радисав. Он је трезвено гледао на ствари, и, у сукобима и парницама између сина и професора, увек је држао страну професору. Знајући свога сина, његово је начело било да је син његов увек крив, и, према томе, да професор вазда мора имати право.

(Стеван Сремац, Бури и Енглези)

(пизма – омраза, мржња, непријатељство, злоба)

2. Кад је свршила школу, а било јој је дванаест година, задржали је код куће. А и није свршила ни сву основну школу, него само три и тек почела четврти разред, кад је чорбаџи Замфиру дошло нешто у памет да је извади из школе. Хаџи Замфир није дао да се даље школује. Кад би му поменули више школе, и да је – кад му је већ бог дао свегадоста – пошље у Београд, хаџи Замфир би их тада само погледао и погледом пресекао; истресао би чибук, а то би био знак да је љут тада, и кратко би се на њих обрецнуо. И нико после ни за живу главу не би смео продужити с њим разговор о тој теми…

(Стеван Сремац, Зона Замфирова)

3. Кад сам достигао за школу, сви су у кући данули душом, уверени да је школа калуп у који се дете, као прокисло тесто, метне па му школа да форму и врати га родитељима печено. Моје школовање, то је управо моја борба за опстанак и самоодржање. Та се борба јавља најпре у сукобу између мене и мог оца, који се необично поносио тиме што му син иде у школу, док ја, посматрајући ствар са реалније тачке гледишта, нисам налазио да отац има довољно разлога поносити се.

(Бранислав Нушић, Аутобиографија)

Ако се тврдња односи на сва три одломка, заокружи ДА, ако се не односи на сва три одломка, заокружи НЕ.

У свим одломцима: ДА или НE

изнети су различити ставови родитеља о потреби да им се деца школују ДА НЕ

наглашена је заинтересованост деце за школу    ДА НЕ

истакнути су проблеми између ученика и професора   ДА НЕ

12. Прочитај следећи текст и одреди кључне речи у њему.

Проучавајући загађивање атмосфере, научници су утврдили да Аустралија избацује у атмосферу више штетних гасова по становнику од било које друге индустријски развијене земље. Због повећања броја становника и крчења шума у последње три деценије, Аустралија је постала један од највећих загађивача атмосфере гасовима који доприносе такозваном „ефекту стаклене баште“. Тако је у Аустралији 1990. године избачено у атмосферу 36,4 тоне угљен-диоксида по становнику, док је истовремено у САД та количина износила 25,3 тоне, у Канади 23,1 тону, у Немачкој 18 тона и у Норвешкој 12,1 тону.

Наведи две кључне речи/синтагме из овог текста:

_________________________________

_________________________________

Advertisements

One thought on “Први тест – вештина читања

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s